Pencemaran
Bahasa secara teorinya ialah alat untuk membentuk minda, perasaan dan keinginan. Lewat kebelakangan ini, penggunaan bahasa Melayu dikatakan telah dinodai, dikotori dan telah dicemari ! Benarkah dakwaan tersebut ?? Benarkah dakwaan yang mengatakan bahawa bahasa Melayu iaitu kecintaan kita, nyawa kita bagi orang-orang melayu telah tercemar ?? Tetapi apakah yang dimaksudkan dengan pencemaran bahasa ?? Khususnya dalam Kamus Dewan edisi ke 3, pencemaran bahasa ialah penggunaan bahasa yang salah dalam masyarakat.

Antara ciri-ciri pencemaran bahasa  ialah :

1) Pengutamaan bahasa asing
2) Penggunaan bahasa yang tidak menepati tatabahasa Melayu
3) Kesalahan ejaan
4) Pemilihan kosa kata yang kurang tepat
5) Pencampuran bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris dan sebagainya.

contoh mesej

Bahasa Melayu bukan sahaja baru di cipta atau diperkenalkan. Malahan bahasa Melayu telah menjadi bahasa lingua franca sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi. Sejak dari zaman itu bahasa Melayu telah diangkat sebagai bahasa yang utama dan digunakan dalam pelbagai kegiatan seharian, dari percakapan seharian kepada penggunaan rasmi dalam istana.
Kini bahasa Melayu telah diangkat sebagai bahasa kebangsaan. Bahasa Melayu yang di agung-agungkan oleh masyarakat Melayu itu sendiri sekali lagi teruji kewibawaannya.Bahasa ini teruji apabila sistem pengajaran matematik dan sains yang selama ini diajarkan dalam bahasa melayu ditukarkan format ke dalam bahasa inggeris atau bahsa penjajah.Pertukaran ini menjatuhkan maruah bahasa melayu.
Penggunaan bahasa ini bukan sahaja mencemarkan bahasa Melayu, bahkan menjadi masalah golongan percubaan yang terdiri daripada anak bangsa kita sendiri yang menjadi mangsa. Pelajar eksperimen inilah yang akan terhuyung-hayang mencari realiti bahasa yang perlu digunakan sedangkan mahir dalam bahasa ynag digunakan. Disini dapat dilihat pencemaran bahasa telah berlaku dalam sistem pendidikan di Malaysia.

Sistem pesanan ringkas (SMS), alat yang menjadi penghubung antara dua individu dengan kaedah cepat dan menjimatkan, dikatakan merosakkan bahasa. Penggunaan simbol, kod dan perkataan singkatan tertentu  secara meluas itu dikatakan punca kemerosotan penguasaan Bahasa Melayu di kalangan masyarakat dan pelajar sekolah.
Malah, antara sebab kemerosoan pencapaian kelulusan Bahasa Inggeris dalam Peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2003 juga dikatakan berpunca daripada budaya perkhidmatan sms dan sembang Internet di kalangan pelajar. Ramai calon menggunakan singkatan perkataan dalam esei mereka seperti yang dilakukan ketika bersembang atau sms. Setiap hari kita dapat melihat iklan sms ynag memaparkan penggunaan kata singkatan , kod, atau simbol disiarkan di media elektronik dan media cetak . Seeseorang itu tidak sepatutnya terikut-ikut dengan ragam bhasa basahan hingga menggunakannya ketika melakuka urusan rasmi seperti karangan, surat rasmi dan memo. Antara contoh penyampaian dalam sms ialah, ' x
' bagi maksod tidak, ' 4 ' bagi maksod untuk, ' cmne ' bagi maksod macam mana, ' u ' bagi maksod awak, ' tq ' bagi maksod terima kasih, ' lg ' bagi maksod lagi dan sebagainya.


Penggunaan singkatan perkataan berlaku terhadap semua bahasa di dunia, tetapi tidak menjadi masalah jika mereka dapat membezakan penggunaannya untuk tujuan rasmi atau tidak. Usaha untuk mengelakkan bahasa rasmi oleh sms patut dipikul oleh semua pihak, misalnya Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) turut memberi khidmat nasihat bahasa, kursus, ceramah dan kempen kesedaran. Selain itu, penerbitan bahan bacaan yang menggunakan bahasa rojak atau pasar perlu dihentikan kerana dikhuatiri mempengaruhi remaja. Sementara itu, Pengarah Jabatan Kebudayaan, Kesenian, Pelancongan dan Sukan, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Sharifuddin Ibrahim, berkata DBKL sentiasa memantau bagi memastikan Bahasa Melayu dimartabatkan. Katanya,semua pihak di bawah bidang kuasa DBKL terikat dengan Undang-undang Kecil Wilayah Persekutuan 1982 pindaan 1985 yang mensyaratkan mereka meletakkan Bahasa Melayu lebih jelas dan terang di papan tanda atau papan iklan , sekali pun jika ada bahasa lain bersamanya.


_____ jai _______
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
5 Responses
  1. Unknown Says:

    it is not usefull for me


  2. Unknown Says:

    it is not usefull for me


  3. Unknown Says:

    You wrong. You should use useless. Not usefull(it means useful actually)




Post a Comment