Pencemaran
NORSHIMA BINTI AZMI (205531)

Budaya dan adat resam nenek moyang kita telah tercemar dengan adanya golongan belia yang sama sekali tidak menghiraukan makna sesuatu budaya dan adat itu.Tidak hairanlah anak-anak muda zaman kini sudah pandai melanggar pantang larang seperti berani mengenakan pakaian ketat,mewarnakan rambut,bertindik dalam kalangan kaum lelaki dan sebagainya.
Pepatah melayu yang selalu diungkapkan dahulu iaitu “rambut sama hitam tapi hati lain-lain” sudah tidak boleh digunakan lagi kerana kebanyakan remaja sekarang ini baik lelaki ataupun perempuan sudah mewarnakan rambut mereka yang kononnya lebih menarik dan bergaya.Bermula dari sinilah budaya-budaya dan nilai-nilai kesopanan melayu semakin hilang.Apabila satu budaya asing telah menular ke dalam diri golongan remaja kini,mereka akan lebih mudah menerima masuk budaya-budaya kuning yang lain seiring dengan peredaran masa kerana mereka sudah menganggap budaya-budaya tersebut telah sesuai dn sebti dengan jiwa mereka yang selalu dahagakan sesuatu yang baru. Oleh itu,pelbagai jenis budaya yang tidak sihat telah menular masuk dalam kalangan masyarakat kita terutama sekali kaum remaja.

BUDAYA POP BERAKAR UMBI

Berleluasanya budaya pop dalam kalangan generasi muda telah menjadi satu identiti untuk generasi tersebut terutamanya di Malaysia.Penularan masuk pelbagai budaya seperti budaya semacam mania yang memuja penyanyi-penyanyi pop terkemuka seperti Micheal Jackson,Madonna,Bruce Springsteen dan lain-lain di mana gambar-gambar dan poster mereka menghantui generasi muda zaman sekarang.Gaya berpakaian mereka juga sering ditiru sehinggakan terdapat pertandingan untuk meniru aksi-aksi penyanyi tersebut.Selain itu,fenomena ini berterusan dengan wujudnya pemujaan terhadap pelakon terkenal seperti Richard Gere,Tom Cruise,Julia Roberts dan lain-lain lagi telah menjadi kebiasaan dalam kehidupan moden yang serba kompleks ini untuk generasi tersebut terutamanya di Malaysia.


BUDAYA BREAKDANCE

Selepas itu,masyarakat kita dikejutkan lagi dengan “budaya breakdance” yang mengagungkan lagu-lagu dari dunia pop yang mengandungi senikata yang erotis dan mampu menaikkan nafsu para pendengar terutamanya golongan remaja.Contohnya:Girls,I wanna have some fun,Don’t stop till you get the enough,I can’t stand it no more” dan sebagainya.Tarian ini diiringi dengan lagu hip hop,rap atau lagu remix yang menjadikan para remaja hanyut dalam menghayati lagu tersebut ketika melakukan tarian ini. Mereka yang terlibat dalam tarian ini juga mementingkan gaya penampilan supaya sesuai dengan identiti yang mereka bawa iaitu tarian breakdance ini.Mereka memilih jenama seperti Adidas,Puma atau Fila untuk kasut yang mereka gunakan kerana dikatakan memiliki kelenturan tinggi.



BUDAYA PUNK

Budaya punk adalah budaya yang berkembang daripada muzik rock punk yang bermula di New York,London dan kemudiannya tersebar serta menjadi popular pada tahun 1977 dalam kalangan remaja.Budaya ini berkembang melalui fesyen,muzik,seni,media dan kelakuan yang tersendiri yang biasanya mengejutkan, gelap dan berunsurkan pemberontakan pada sesuatu pihak.Muzik punk yang pantas,bingit dan kasar sememangnya mampu untuk untuk merosakkan akhlak remaja dan menggalakkan kegiatan jenayah berleluasa.Mereka yang terjebak dalam budaya ini memiliki penampilan yang berbeza-beza dan ada sebahagiannya berfesyen semata-mata untuk menunjukkan keberanian dan mengagungkan mesej punk mereka.Mereka mengenakan jeans dan pakaian yang telah dikoyak,boot Doc Martens,pakaian serba hitam,seluar ketat(skinny pants),rambut fesyen Mohawk,stail terpacak, dan juga rambut yang diwarnakan dengan pelbagai warna.Mereka juga mengenakan aksesori seperti rantai besi,gelang tangan spikes,lencana,symbol nazi,salib terbalik dan anarki,membuat tatu serta menindik badan mereka.



BUDAYA BLACK METAL

Budaya Black Metal adalah budaya yang bersendikan kepada pemujaan syaitan. Budaya ini diasaskan di barat yang terkenal dengan muzik yang berentak keras,bingit serta liriknya kasar,menjerit serta sebutannya tidak jelas.Mesej yang di bawa dalam lagu ialah menolak kewujudan Tuhan,menggalakkan seks rambang dan keganasan.Lirik lagu sememangnya liar dan ada yang mengatakan bahawa muzik ini adalah bunyi syaitan tetapi ia tetap indah pada pengikutnya.Pengikut budaya ini mengenakan pakaian yang serba hitam,membakar duit syiling 50 sen lalu digariskan di dagu dan mengenakan tatu bintang berbucu lima.Logo yang digunakan oleh mereka adalah berbentuk tengkorak yang sudah menjadi barang perhiasan yang dipakai oleh para pengikut kumpulan ini.Kumpulan ini juga diwajibkan menjalani upacara pemujaan syaitan,meminun darah kambing dan memakai salib yang diterbalikkan.

BUDAYA REMPIT

Mat rempit dalam kalangan masyarakat Malaysia adalah individu yang terlibat dalam perlumbaan haram yang kebiasaannya melibatkan motosikal yang dikenali sebagai kapcai atau skuter.Tidak semua golongan Mat Rempit ini terlibat dengan perlumbaan haram tetapi terdapat sesetengah dari mereka lebih suka untuk menunjukkan aksi-aksi yang membahayakan untuk keseronokan diri seperti wheelie,superman(berbaring diatas tempat duduk motosikal)wikang dan scorpion(berdiri diatas tempat duduk dengan satu kaki semasa melakukan aksi wheelie).Sesetengah mereka yangterlibat dalam gejala merempit ini tidak lagi mempunyai lesen yang sah,tidak membayar cukai jalan dan ada yang menunggang motosikal yang dicuri.Mereka juga mempunyai hubungan dengan kumpulan samseng,kumpulan perompak,pergaduhan,mencuri dan membuli golongan yang lemah.


PUNCA-PUNCA
a) Pengaruh persekitaran
-Gaya fesyen yang ditonjolkan keterlaluan
-Kebebasan hidup dan kesibukan masyarakat sehingga tidak mempedulikan orang lain
-Terdapat pelbagai pusat hiburan dan kelab-kelab malam
-Pembudayaan barat dalam kalangan masyarakat muda

b) Kelemahan institusi keluarga
-Remaja tinggal berjauhan dengan keluarga
-Ibu bapa terlalu sibuk dengan tugas sehingga mengabaikan tanggungjawab
-Anak tidak mendapat asuhan dan kasih sayang
-Alam rumah tangga tidak teratur
-Perpisahan ibubapa
-Keadaan sosioekonomi yang sempit
-Ketidakupayaan pihak penjaga mengawasi pendidikan anak-anak

c) Kurangnya pendidikan dan penghayatan agama
-Tekanan belajar
-Ibubapa kurang menitik beratkan hal pendidikan anak-anak
-Pengabaian isu agama dalam kalangan pelajar itu sendiri
-Kesedaran sivik dan akidah yang rendah

d) Pengaruh rakan sebaya
-Golongan kawan yang tidak sesuai
-Kurang ilmu pengetahuan dalam bidang tertentu
-Pendedahan maklumat yang salah oleh rakan

e) Pengaruh media
-Penyampaian maklumat yang tidak sesuai
-Ikon hiburan

f) Diri sendiri
-Tiada keyakinan
-Mencari perhatian masyarakat dan keluarga
-Kurang jati diri
-Iman tidak teguh
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
2 Responses
  1. Eim@n Says:

    Punk hanyalah tolak penindasan, perkauman dan ketidakadilan. Pakaian hanyalah untuk menunjukkan sifat pemberontakan. Dan juga, ada kaitan dengan ajaran islam dimana anti kapitalisme. Muzik pula hanya untuk melepaskan perasaan. Dan yang mana mempunyai pemberontakan yang sama, boleh enjoy dengan muzik tersebut. Nazi dan salib terbalik bukan punk. Dan aku rasa punk bukanlah suatu jenayah atau budaya yang dapat rosakkan akhlak remaja. Dapatkan info yang sebetul betulnya pada masa yang akan datang jika nak buat suatu artikel. Khas buat admin.


  2. Eim@n Says:

    Punk hanyalah tolak penindasan, perkauman dan ketidakadilan. Pakaian hanyalah untuk menunjukkan sifat pemberontakan. Dan juga, ada kaitan dengan ajaran islam dimana anti kapitalisme. Muzik pula hanya untuk melepaskan perasaan. Dan yang mana mempunyai pemberontakan yang sama, boleh enjoy dengan muzik tersebut. Nazi dan salib terbalik bukan punk. Dan aku rasa punk bukanlah suatu jenayah atau budaya yang dapat rosakkan akhlak remaja. Dapatkan info yang sebetul betulnya pada masa yang akan datang jika nak buat suatu artikel. Khas buat admin.


Post a Comment