Pencemaran
       pencemaran bunyi ialah bunyi yang berlebihan yang tidak dikehendaki dan meyebabkan kacau ganggu. pencemaran bunyi adalah sesuatu yang subjektif di mana seseorang boleh menganggap bunyi itu sebagai kurang menyenangkan  manakala bagi bagi orang lain adalah sebaliknya. oleh itu, sama ada sesuatu bunyi itu adalah pencemaran bergantung kepada  kuantiti bunyi, kualiti bunyi, dan sikap penerima bunyi berkenaan. walau bagaimanapun, bunyi yang melebihi 75 dB dianggap sebagai pencemaran.

KLASIFIKASI BUNYI

        pencemaran bunyi dapat diklafikasikan kpd beberapa jenis iaitu kebisingan selenjar, kebisingan fluktasi, hentakan impuls & kebisingan selang-seli.
       kebisingan selenjar merupakan kebisingan yg selar dan kurang drpd 3dB. ini berlaku apabila seseorang berbisik kerana gelombang bunyi  bergetar dgn lebih perlahan. manakala kebisingan fluktasi pula adalah kebisingan yang terletak antara puncak gelombang yg lebih tinggi & rendah. pada tahap ini, getaran gelombang bunyi akan bergetar lebih cepat drpd kebisingan selejar. getaran gelombang adalah sekitar 3dB sahaja. seterusnya, hentakan impuls.hentakan impuls merupakan bunyi yang lebih intensiti dlm tempoh yang singkat.contohya tembakan, ketukan atau lagaan drpd benda keras. lazimnya, tahap getaran gelombnag ini akan memuncak &menurun dengan lebih cepat.pada tahap ini juga, intensiti bunyi ialah melebihi 80dB kemudian gelombang bunyi akan menurun. akan tetapi intensiti ini masih  menunjukkan tahap bunyi yang tinggi kerana bunyi yg kuat memberi kesan yang lama terhadap geteran. jenis terakhir pencemaran bunyi ialah kebisingan selang-seli. kebisingan ini berlaku secara selang seli. ianya dihasilkan apabila bunyi bising menjadi perlahan & kuat dalam jangka masa pendek. contohnya: ketika seseorang menggergaji kayu, getaran akan berlaku ketika gergaji itu bergerak & getaran tidak akan berlaku apabila gergaji kayu diberhentikan.




PUNCA PENCEMARAN

antara punca-punca pencemaran ialah :
a. bunyi kenderaan bermotor seperti kereta, lori, bas, dan lain-lain yang banyak menyumbang ke
    arah pencemaran ini.


b. pembangunan kawasan industri mengeluarkan bunyi melalui pemprosesan material, jentera, kenderaan,
   aktivi pembuatan akan menjejaskan ketenteraman kepada orang ramai dan memberi kesan kepada
    manusia seprti gelisah, kurang rehat, gangguan pemikiran dan lain-lain.
    
c. pembinaan kawasan petempatan mengeluarkan bunyi apabila cerucuk-cerucuk besi ditanam di dalam
    tanah untuk pembinaan bangunan-bangunan tinggi.



         

d.kuari juga merupakan ejen pencemaran bunyi. pemecahan batu, enjin gerudi dan pemunggahan batuke lori
   turut menjadi punca pencemaran ini.




KESIMPULAN

       malaysia sememangnya sebuah negara yang berkembang pesat serta maju dalam pelbagai bidang. namun dalam kepesatan pembangunan itu, ramai tidak menyedari  bahawa ia juga membawa kesan sampingan terhadap alam sekitar.

    
Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
5 Responses
  1. Wordoid Says:

    This article was really helpful for me. But then there are errors here and there. Pls correct it. Tq





  2. Unknown Says:

    Give me your number


Post a Comment