Pencemaran
Pencemaran terma/haba

Dalam mengejar kemajuan Negara dan meningkatkan taraf hidup penduduk , kegiatan ekonomi dan projek-projek pembangunan pasti tidak dapat dielakkan . Disamping itu pula manusia sering mengabaikan masalah-masalah alam sekitar yang timbul akibat perlaksanaan aktiviti-aktiviti tersebut. Banyak kesan-kesan negatif timbul akibat proses pembangunan dan modernisasi yang dilakukan secara terburu dan ini mengakibatkan kesan pencemaran. Pencemaran boleh menggugat kesihatan manusia, sumber-sumber ekonomi dan kemandirian sepsis. Pencemaran yang akan saya bincangkan pula hari ini ialah pencemaran terma/haba.



Definisi

Pencemaran terma/haba ialah perubahan atau peningkatan suhu sungai dan udara sekitarnya yang yang berlaku khasnya akibat aktiviti manusia.



Punca-punca

Terdapat beberapa punca yang mengakibatkan pencemaran terma/haba ini berlaku.

1) Peningkatan kawasan perindustrian .

2) Kewujudan bangunan bercermin.

3) Bandar raya yang pesat membangun.

4) Stesen penjanaan kuasa elektrik.

5) Pertambahan bilangan kenderaan bermotor.

Peningkatan kawasan perindustrian

Kawasan perindustrian seringkali membebaskan air panas yang telah digunakan ke dalam sungai. Keadaan ini mengakibatkan suhu air sungai meningkat . Apabila suhu sungai meningkat ia tidak sesuai berfungsi sebagai habitat hidupan akuatik , perkara ini berlaku kerana kandungan oksigen berkurangan dan ini menyukarkan hidpan akuatik untuk hidup di kawasan tersebut.

Kewujudan bangunan bercermin.

Apabila cermin digunakan sebagai dinding bangunan ini memburukkan lagi suhu kawasan sekitar. Ini kerana cermin yang berfungsi sebagai dinding tersebut akan menyerap haba dan memantulkannya ke atmosfera lalu memanaskan suhu sekitar.

Bandar raya yang pesat membangun

Apabila wujud banyak bangunan yang tinggi dan rapat dengan satu sama lain ini akan menyukarkan pengaliran udara. Bangunan-bangunan tersebut akan memerangkap udara yang berhabuk dan berkepekatan karbon dioksida yang tinggi. Udara di kawasan tersebut akan menjadi penebat haba dan kemudiannya suhu akan meningkat di kawasan tersebut.



Stesen penjanaan kuasa elektik

Stesen ini menghasilkan haba yang banyak dan selalunya didirikan di tebing sungai untuk dibekalkan air sungai untuk menyejukkanya. Dengan itu suhu air sungai akan meningkat dan di situlah berlakunya pencemaran terma/haba.

Pertambahan bilangan kenderaan bermotor.

Jumlah kenderaan bermotor di Malaysia telah meningkat dua kali ganda sejak 1980.Keadaan ini turut menyumbang kepada berlakunya pencemarn terma/haba di Malaysia. Ini kerana kenderaan tersebut mengeluarkam karbon dioksida yang mengakibatkan suhu menjadi semakin meningkat. Pertambahan bilangan kederaan akan mengakibatkan pertambaha suhu sekitarnya.

Kesan-kesan

1)Kematian

2)Pencairan ais di kutub

3)Ribut taufan dan angin monsun

4)Peningkatan bilangan vektor penyebab penyakit berjangkit


Kematian

Bumi kini sedang mengalami “demam panas” akibat pemanasan global yang turut membawa bersamanya iklim dunia yang semakin kucar-kacir. Percaya atau tidak, peningkatan suhu bumi telah membunuh lebih satu juta orang di seluruh dunia sejak tahun 2000 sama ada secara langsung ataupun tidak. Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang mengeluarkan perangkaan tersebut menjelaskan separuh daripada jumlah kematian itu berlaku di Asia Pasifik, benua yang paling padat penduduk. Selain itu, jumlah berkenaan belum ditambah dengan 800,000 lagi mangsa yang terbunuh akibat pencemaran setiap tahun.

Pencairan ais di kutub

Pemanasan global berpunca daripada pencemaran udara yang meningkatkan jumlah gas-gas karbon yang turut dikenali sebagai gas rumah hijau di dalam atmosfera bumi. Haba matahari yang pada kebiasaannya dapat dipantulkan ke permukaan bumi kembali ke angkasa lepas kemudiannya terperangkap dan menyebabkan suhu bumi semakin meningkat. Akibatnya, ais di kutub-kutub mula mencair dan meningkatkan paras air laut sehingga menenggelamkan sesetengah pulau kecil dan menghakis permukaan tanah besar.


Ribut taufan dan angin monsun

Selain itu, suhu tinggi ini turut meninggalkan kesan pada aliran angin yang akan membawa kepada pembentukan lebih banyak ribut taufan serta hujan monsun yang lebih teruk teruk daripada biasa. Contoh terbaik mangsa perubahan cuaca dunia dapat dilihat dalam gelombang haba di Eropah yang menyebabkan angka kematian meningkat sejak tahun 2000. Gelombang ‘kepanasan’ ini telah menyebabkan suhu ketika musim panas dan musim sejuk di Eropah kini jauh lebih tinggi daripada kebiasaannya.Perubahan sama turut dirasai oleh wilayah beriklim tropika yang menghadapi musim monsun lebih teruk kini, sementara negara seperti Amerika Syarikat dilanda ribut salji dan ribut taufan lebih teruk seperti Taufan Katrina pada tahun 2005. Pada tahun 2006, sepuluh negara yang paling teruk dilanda bencana alam ialah Filipina, Korea Selatan, Indonesia, Vietnam, Ethiopia, India, China, Afghanistan, Amerika Syarikat dan Romania.



Peningkatan bilangan vektor penyebab penyakit berjangkit

Peningkatan suhu juga akan menggalakkan pembiakan vektor seperti tikus, nyamuk,kutu dan pepijat. Penyebaran vektor seperti nyamuk menyebabkan penyakit seperti malaria, denggi dan demam kuning yang mula dicatatkan di Eropah dan kawasan yang dahulunya beriklim sejuk. Hal ini terbukti apabila negara beriklim sejuk seperti Nepal dan Bhutan mencatatkan kes malaria pertama di kawasan-kawasan tanah tinggi dua negara tersebut. Sementara itu, tikus juga dilihat dapat membiak dengan lebih mudah dalam cuaca panas dan lembab ini. Haiwan ini mampu menyebarkan penyakit Leptopirosis dan Legionellosis yang disebarkan melalui kuman yang ditinggalkan bersama urin atau najis tikus.


Kesimpulannya.

Tanggungjawab memulihara alam sekitar perlu dipikul oleh semua penduduk dunia dan tidak sepatutnya dibiarkan kepada kerajaan atau pertubuhan-pertubuhan dunia semata-mata bak kata pepatah 'yang ringan sama dijinjing yang berat sama dipikul'. Rakyat turut memainkan peranan penting dengan mengambil berat akan kesejahteraan sejagat dan tidak hanya mementingkan kemajuan sendiri tanpa mengambil kira akibat kerakusan mengejar kekayaan dunia kerana 'sikap tamak membawa kerugian'. Walaupun hanya dengan sumbangan kecil seperti tidak membuat pembakaran terbuka dan mengurangkan penggunaan kenderaan bermotor oleh sebanyak mungkin individu, setidak-tidaknya kita dapat membantu mengawal pemanasan global. Sayangi dan cintailah bumi kita demi kesejahteraan dan keharmonian kehidupan generasi akan datang.




Disediakan oleh : NUR ATIQAH DIN (206601)



Free Template Blogger collection template Hot Deals SEO
4 Responses
  1. FEDO Says:

    wah.... nmpak gmabar urg brsusun... ngerinya... so hargai lah biar sebutir nasi....




  2. Unknown Says:

    tQ BANGET NIH INFONYA


Post a Comment